periodontologii

– Lek. dent. Specjalista ortodoncji Marcin Derwich

Choroba przyzębia jest to choroba tkanek otaczających ząb (dziąsła, kości, ozębnej oraz cementu korzeniowego). Do chorób przyzębia zaliczamy: zapalenie dziąseł oraz zapalenie przyzębia. Charakterystycznym objawem zapalenia dziąseł jest ich krwawienie. Zapalenie przyzębia, poza występującym krwawieniem dziąseł, charakteryzuje się obniżeniem poziomu kości, w której znajdują się zęby, co prowadzi najczęściej do ich rozchwiania, zwanego potocznie paradontozą. Przyczyną chorób przyzębia są bakterie bytujące w kamieniu nazębnym.

Tak, niemodyfikowalnymi czynnikami ryzyka są: wiek, płeć, rasa oraz polimorfizm genetyczny. Wiele badań pokazuje, iż występowanie i zaawansowanie zapaleń przyzębia jest znamiennie większe u mężczyzn.

Skaling to zabieg usuwania kamienia nazębnego. W naszym gabinecie do usuwania nagromadzonego kamienia stosujemy metodę ultradźwiękową. Nieusunięty kamień przyczynia rozwoju chorób przyzębia. Zabieg usuwania kamienia dla większości pacjentów jest bezbolesny, czasami może pojawić się niewielki dyskomfort, szczególnie w przypadku nadwrażliwości zębów. Zawsze, jeśli jest taka wola pacjenta, zabieg może zostać przeprowadzony w znieczuleniu miejscowym.

Najważniejsza w zapobieganiu powstawania kamienia nazębnego jest codzienna, prawidłowa higiena jamy ustnej. Należy nie tylko dokładnie szczotkować zewnętrzne powierzchnie zębów, ale również regularnie oczyszczać przestrzenie międzyzębowe. Do higieny przestrzeni międzyzębowych używamy nici dentystycznych, szczoteczek międzyzębowych oraz irygatora.

Zabieg wydłużenia korony klinicznej stosowany jest w przypadku zębów zniszczonych głęboko poddziąsłowo, gdy nie ma możliwości założenia szczelnego wypełnienia lub szczelnej odbudowy protetycznej. Zabieg ten polega na przesunięciu przyczepów dziąsła, nadgrzebieniowych włókien przyczepionych (ang. supracrestal attached tissues), w kierunku do wierzchołka zęba, dzięki czemu mamy możliwość pozostawienia i odbudowania zęba, który kiedyś byłby zakwalifikowany do usunięcia.