stomatologii zachowawczej

– Lek. dent. Marta Zdrojewska-Derwich

Odczuwanie bólu jest rzeczą subiektywną i każdy z nas ma inny próg bólu. Dokładamy wszelkich starań, aby każda wizyta przebiegała w jak najmilszej atmosferze, a przyjaźnie nastawieni lekarze tłumaczą wszystkie swoje działania. Zabiegi w naszym gabinecie wykonywane są w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu pacjent nie powinien odczuwać bólu.

Zaleca się, aby odwiedzać stomatologa co pół roku, w celu wykonania przeglądu i kontroli stanu higieny jamy ustnej. Regularne wizyty oraz prawidłowa higiena sprawią, że unikniemy inwazyjnych zabiegów stomatologicznych.

Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo powstania próchnicy, należy myć zęby po każdym posiłku, co najmniej dwa razy dziennie. Do mycia zębów najlepsza jest pasta z fluorem. Przestrzenie międzyzębowe oczyszczamy, używając nici dentystycznej oraz irygatora. Starajmy się dobrze odżywiać, unikając produktów o dużej zawartości cukru, który sprzyja niechcianemu rozwoju choroby próchnicowej.

Proces wybielania zębów jest z reguły bezbolesny, jedynym dyskomfortem w trakcie wybielania i tuż po jego zakończeniu może być pojawienie się przejściowej nadwrażliwości zębów. Zabieg jest bezpieczny dla zdrowia. Dla pacjentów z nadwrażliwością zębów szczególnie polecamy laserowe wybielanie zębów. Wykorzystanie lasera do zabiegu wybielania redukuje nadwrażliwość podczas wybielania zębów praktycznie do zera, jak również istotnie ją zmniejsza po zabiegu wybielania zębów.

Utrzymanie efektu wybielania zależy w głównej mierze od diety i nawyków pacjenta, a także stosowania się do zaleceń lekarza. Efekt wybielania utrzymuje się od 6 miesięcy do dwóch lat.

Po zakończonym zabiegu wybielania przez co najmniej dwa tygodnie należy stosować dietę złożoną z niebarwiących składników żywnościowych, a w szczególności unikać spożywania kawy, herbaty, czerwonego wina, barszczu, sosu sojowego oraz soków i napojów o ciemnych barwach. Należy bezwzględnie zrezygnować z palenia tytoniu.

Tak, w okresie ciąży, zarówno zabiegi profilaktyczne (skaling, lakierowanie zębów), jak i leczenie zębów w znieczuleniu miejscowym, są w pełni bezpiecznie. Jednak zalecamy wyleczenie zębów przed planowaną ciążą, gdyż zarówno stan zapalny związany z próchnicą jak i chorobą dziąseł może się przyczynić do przedwczesnego porodu i niskiej masy urodzeniowej dziecka. W okresie ciąży najlepszym okresem na planowe leczenie stomatologiczne jest II trymestr ciąży.

Lekarze wykonujący usługi
w zakresie stomatologii zachowawczej: